Van juni 2019 tot en met april 2020, ondersteunde metRenée de communicatieafdeling van Gemeente Roerdalen op het gebied van digitale communicatie. Samen met de webmaster van de gemeente beheerde en publiceerde metRenée content voor het intranet en de website van de gemeente. In coronatijd schreef ze onder hoge druk heldere teksten over ingewikkelde regelingen. Ze hielp deze informatie duidelijk vindbaar te krijgen op een grote website. Daarnaast zorgde metRenée voor de optimalisatie van de website, onder andere door middel van SEO-optimalisatie van bestaande content en de ontwikkeling van een werkwijze om het gebruik van afbeeldingen te structureren.
“Renée is doortastend, stelt de goede vragen, is duidelijk, werkt snel, levert kwaliteit en heeft aan één woord genoeg. Het was erg fijn om met haar te werken.”
Ymke Houben
adviseur online communicatie, Gemeente Roerdalen
Digitale informatie voor álle inwoners toegankelijk in Nederlands op B1-niveau
Gemeente Roerdalen focust in haar communicatiebeleid sterk op heldere taal richting inwoners: cruciaal in een tijd waarin digitale dienstverlening voor overheden steeds belangrijker wordt. Intern vraagt dit om een omslag in denken en doen: een uitdaging voor medewerkers die gewend zijn om dag in dag uit te werken aan beleidsstukken. Een groot deel van de interim-periode bij Gemeente Roerdalen, werkte metRenée aan het herschrijven van teksten naar B1-niveau.
“Renée is snel van begrip, meedenkend, proactief en vanaf het eerste uur productief. Ik gun iedere organisatie de kans om met haar te werken!”
Marijke Kempen
teamleider dienstverlening, Gemeente Roerdalen
Een contentgerichte werkwijze voor de communicatieafdeling
Naast de werkzaamheden als webmaster, hielp metRenée bij de ontwikkeling van een contentgerichte werkwijze voor de communicatieafdeling. Hierbij werd de focus langzaam verschoven van de vraag ‘Welke communicatiekanalen van de gemeente moeten worden gevuld?’ naar de vraag ‘Welke informatie willen we delen en welke communicatiekanalen passen hierbij?’. Zogenaamd ‘middelen-denken’ is hierdoor losgelaten en voortaan vormt de inhoud van informatie, oftewel: de content, de basis voor de communicatieplanning van de gemeente.