Starten met corporate bloggen. 10 tips om je op weg te helpen.

Van plan te starten met zakelijk bloggen? Of wil jij je corporate blog verbeteren? Deze tips helpen je op weg.

Steeds meer ondernemers willen starten met zakelijk bloggen om hun online vindbaarheid te vergroten. ‘Even bloggen’ is er helaas niet bij. Bloggen met als doel het vergroten van je online bereik vereist goed vooronderzoek, creativiteit, enige kennis van SEO en een flinke portie zelfdiscipline. Ontbreekt één van deze vier elementen? Dan schrijf je maar wat in de rondte: eeuwig zonde van je tijd! Wil jij starten met zakelijk bloggen? Of ben je op zoek naar tips om je corporate blog te verbeteren? Hieronder 10 gouden tips die je helpen aan de slag te gaan met doelgericht bloggen.

1. Bied meerwaarde

Vraag je bij elke nieuwe blog af: wat kan mijn lezer met deze informatie? De bedoeling is dat mensen na het lezen van je blog iets nieuws hebben geleerd, ergens meer informatie over hebben gevonden, hebben gelachen of verder willen kijken op je website. Bied dus altijd meerwaarde door middel van kennis over je vakgebied en vergeet even hoe graag je je producten en diensten wil verkopen. Geef tips, deel je kennis en benadruk de voordelen van jouw producten en diensten voor je lezers, zonder dat het een overduidelijk salespraatje wordt.

2. Maak een contentkalender

Een contentkalender biedt houvast op momenten dat je creativiteit ver te zoeken is. Een contentkalender is een overzicht van de onderwerpen waarover je gaat schrijven en biedt je houvast voor een bepaalde periode. Verzin onderwerpen die passen bij bijvoorbeeld: de seizoenen, feestdagen en evenementen waar jij als bedrijf op kunt inhaken. Voordelen van een contentkalender: je bepaalt vooraf waarover je gaat schrijven en op welk moment in het jaar deze onderwerpen het beste passen. Als je weet waarover je gaat bloggen kun je je andere social media kanalen meteen afstemmen op deze content.

Content marketing communicatie contentkalender tips inspiratie planning voorbeeld beginnen planner blog bloggen blogger Venlo Limburg
Voordelen van een contentkalender: je bepaalt vooraf waarover je blogt en op welk moment in het jaar je onderwerpen het beste passen.

3. Beantwoord veelgestelde vragen

Als ondernemer weet jij precies met welke vragen je klanten regelmatig op je stoep staan of aan de lijn hangen. In plaats van telkens opnieuw hetzelfde antwoord te geven, kun je je antwoord verwerken in een blog. Je klanten, maar ook alle andere mensen die een veelgestelde vraag intikken in zoekmachines als Google, zullen je dankbaar zijn voor je antwoord en een volgende keer aan je denken als ze weer een soortgelijke vraag hebben.

4. Een goede titel is goud waard

Denk goed na over de titel van je blog. Kijk naar wat je hebt geschreven en denk na over welke vraag jouw verhaal beantwoordt. Precies deze vraag is de perfecte titel voor je blog. Bedenk op welke woorden en zinnen jij gevonden wil woorden in zoekmachines als Google. Veelgebruikte zoekwoorden en zinnen zijn perfecte titels. Mensen stellen hun vragen in zoekmachines en jij maakt ze blij met het antwoord.

5. Everybody loves rijtjes

Maak een rijtje met tips voor je lezers. Dit is leerzaam, nodigt uit om te delen en leest bovendien makkelijk weg. Deze blog is hier het perfecte voorbeeld van.

6. Beeld zegt meer dan duizend woorden

Ondersteun je blog met afbeeldingen, handige infographics of grappige GIFjes. Niemand heeft zin om lappen tekst te lezen, dus wissel af en houd het een beetje luchtig. Houd er rekening mee dat je niet zomaar plaatjes van het internet mag plukken om te gebruiken op je eigen website. Gebruik stockfoto’s, ga via zoekmachines op zoek naar rechtenvrije foto’s of nog beter: maak je eigen beeldmateriaal. Als je dan toch beelden van iemand anders wil gebruiken, vermeld dan altijd netjes de bron. Snelle jongens opgelet: Google, Instagram en Pinterest zijn geen bronnen. Je bron is de afzender die een afbeelding of video voor het eerst op internet heeft gepubliceerd, bij voorkeur de fotograaf of filmmaker. Het staat bijzonder netjes als je ook linkt naar de originele bron.

Content marketing communicatie contentkalender tips inspiratie planning voorbeeld beginnen planner blog bloggen blogger Venlo Limburg4
Denk goed na over welke woorden en zinnen jouw (potentiële) klanten gebruiken in zoekmachines, op momenten dat zij jouw dienst of product nodig hebben. Zorg dat je deze woorden en zinnen verwerkt in je blog. Zo optimaliseer je je vindbaarheid in zoekmachines.

7. Verstop zoekwoorden in je afbeeldingen

Wat veel mensen niet weten is dat zoekmachines naast de zoekwoorden in je teksten, ook kijken naar de bestandsnamen van je afbeeldingen. Zoekmachines zijn en blijven namelijk machines, en zien dus niet wat er op een afbeelding te zien is. Hernoem een afbeelding dus voordat je de afbeelding uploadt bij je blog. Voorzie afbeeldingen van zoekwoorden die passen bij de inhoud van je blog en bij zoekwoorden waarop jij graag gevonden wil worden.

8. Reclame is voor niemand leuk

Er zit geen mens te wachten op een commercieel verhaaltje over je producten en diensten. Je potentiële klanten worden dag in dag uit bestookt met ‘koop dit’, ‘meld je aan’, ‘like en win’ en ‘ontvang unieke aanbiedingen’. Natuurlijk vind jij jouw bedrijf heel bijzonder en uniek, maar klanten bepalen het liefst zelf of ze dat met je eens zijn. Bij voorkeur op basis van een inhoudelijk verhaal.

Content marketing communicatie contentkalender tips inspiratie planning voorbeeld beginnen planner blog bloggen blogger Venlo Limburg3
Analyseer welke blogs het best worden gelezen en gedeeld. Zo leer je welke content jouw doelgroep interessant vindt en kun je je contentkalender optimaliseren.

9. Zorg altijd voor een call to action

Natuurlijk wil je dat je lezers verder lezen, gaan rondneuzen op je website of contact met je opnemen na het lezen van een goede blog. Hier moet natuurlijk wel een mogelijkheid voor zijn. Zorg dus altijd voor een ‘call to action’ (CTA) bij je blog. Bijvoorbeeld ‘lees hier meer over dit onderwerp’, of ‘schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief’ of ‘neem direct contact op’. Wanneer je iemands interesse hebt gewekt en je lezer kan vervolgens niet verder, haakt hij of zij af. Zonde!

10. Meet je resultaten en leer hier van

Meet de resultaten van je blogs. Installeer een meettool, bijvoorbeeld Google Analytics, zodat je kunt monitoren welke blogs het beste worden gelezen, via welke blogs vaker wordt doorgeklikt en welke blogs het best worden gedeeld via social media. Met deze kennis kun je je contentkalender optimaliseren en leer je wat je potentiële klantenkring interessant vindt. Zo hangen je lezers straks aan je lippen!

Meer tips over zakelijk bloggen? Of hulp nodig bij SEO optimalisatie, het opstellen van landingspagina’s of het redigeren van je corporate blog?

Neem contact op metRenée