Online teksten schrijven voor je bedrijf. Waar moet je op letten?

Schrijven voor een website of voor social media? Houd dan rekening met deze punten.

Is het je ooit opgevallen dat corporate teksten voor een website, blog of online magazine enorm verschillen van teksten voor gedrukte brochures of tijdschriften? Dit komt omdat online teksten meestal een onderliggend doel hebben. Wil jij online teksten schrijven voor een bedrijf? Houd dan rekening met de volgende punten:

1. Schrijf altijd naar je doel toe

Bedenk voordat je begint met schrijven altijd eerst wat je wil dat je lezer gaat doen. De meeste online corporate teksten motiveren de lezer om iets kopen, zich ergens voor in te schrijven, ergens aan mee te doen, ergens op te reageren of een bericht te delen. Dit heet een call to action (CTA). In je tekst probeer je je lezer over te halen om tot een bepaalde actie over te gaan.

2. Schrijf in de woorden van de lezer

In veel corporate nieuwsberichten, artikelen of blogs komt vaktaal voor. Onthoud dat je schrijft voor je lezer en niet om indruk te maken op je baas, collega’s of je concurrent. Schrijf dus in begrijpelijke taal en maak je tekst niet te specialistisch. Iedereen moet het kunnen begrijpen! Zo maak je het voor de lezer een stuk aangenamer om de tijd te nemen voor jouw bericht.

3. Praat niet te veel over jezelf

“Wij bieden fantastische producten, hebben jarenlange ervaring, bestaan al twintig jaar, hebben een deskundig team, werken samen met geweldige partners en hebben honderden tevreden klanten.” Leuk voor je, maar voor wie is deze informatie nu echt belangrijk? Een lezer hoeft niet precies te weten wie je bent; hij wil weten hoe je hem kunt helpen. Als je je lezer ergens mee kunt helpen, krijgt hij namelijk vanzelf een positief beeld bij wie je bent.

Schrijver tekstschrijver copywriter schrijven schrijftips seo optimalisatie marketing content communicatie bureau Venlo Limburg
Onthoud dat je (potentiële) klant het meestal weinig kan schelen wie je bent: hij of zij wil graag geholpen worden.

4. Schrijf actief

Gebruik waar nodig gebiedende wijs en vermijd woorden als ‘kunnen’, ‘willen’ en ‘zullen’. Deze woorden maken je teksten onnodig langer. Dus niet doen: Als je meer informatie wil ontvangen over dit onderwerp kun je een bericht achterlaten via het contactformulier. Vooral wel doen: Meer informatie ontvangen over dit onderwerp? Vul het contactformulier in.

5. Verwerk variaties op zoekwoorden in je tekst

Wil je dat je teksten helpen om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines? Verwerk dan zoekwoorden in je tekst. Dit heet search engine optimization (SEO). Vergeet niet om ook variaties op de belangrijkste zoekwoorden te gebruiken. Een voorbeeld? Voor het gemak (en voor mijn zoekresultaten) neem ik metRenée als voorbeeld. Ik wil graag gevonden worden in zoekmachines als marketing- en communicatiebureau in de regio Venlo. Ik gebruik niet alleen de termen marketing en communicatiebureau in mijn teksten, maar ook variaties als: marketeer, communicatie, tekstschrijver, reclame, reclamebureau, buro en advies. Zo zorg ik ervoor dat mensen die zoeken op ‘marketing advies Venlo’ net zoveel kans hebben om op mijn website terecht te komen, als mensen die zoeken op ‘reclamebureau Venlo’.

6. Wees niet bang om te schrappen

Als je klaar bent met je tekst lees je je verhaal natuurlijk nog eens van A tot Z door. Wees hierbij extreem kritisch. Staat er een zin tussen die niet direct iets toevoegt aan het doel van je tekst? Weg ermee! Wees niet bang om te schrappen. Liever een sterke tekst van 200 woorden dan een langdradig artikel van 400 woorden.

metRenée is gespecialiseerd in copywriting, SEO teksten, storytelling, redigeren en bloggen. Hulp nodig bij het maken van duidelijke, aansprekende tekst?

Neem contact op metRenée