Waarom storytelling meerwaarde geeft aan je merk.

Storytelling is voor ondernemers een krachtig middel om je bedrijf een gezicht te geven. Lees hier waarom!

Je bent ondernemer en verkoopt producten, diensten of een combinatie van beide. Als je producten of diensten verkoopt van bekende merken heb je als ondernemer een zorg minder. Waarom? Omdat je meelift op bestaande branding. Je doelgroep kent je producten of diensten al en heeft dus al een bepaald gevoel bij de merken die je aanbiedt. Bied je een unieke dienst of een eigen product aan? Dan moet je je branding helemaal zelf opzetten. Lastig, want hoe zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klanten een positief beeld krijgen bij jouw aanbod? Storytelling is voor zowel grote als kleine ondernemers een krachtig middel om je product of dienst een gezicht te geven. Hieronder een aantal voordelen op een rijtje.

Je kunt dieper ingaan op de meerwaarde van je producten en diensten

Storytelling geeft je de mogelijkheid om dieper in te gaan op een bepaald product of een specifieke dienst. In het geval van producten kun je bijvoorbeeld meer vertellen over de herkomst, de manier van produceren en de positieve effecten tijdens of na het gebruik van het product. In het geval van een service of dienst is het mogelijk om in te zoomen op de positieve effecten die de dienst jouw klanten oplevert. Bijvoorbeeld een betere gezondheid of een beter zelfbeeld in het geval van ondernemers in de sportwereld. Of ontspanning en mooie herinneringen in het geval van ondernemers in de reisbranche.

Storytelling wordt krachtig wanneer mensen zich kunnen identificeren met een verhaal maar storytelling is niet altijd een verhaal in tekst. Mooie afbeeldingen vertellen ook een verhaal. Of een video die verhalend inspeelt op de verbeelding. Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaande commercial van NS International:

Je kunt laten zien hoe je je visie in de praktijk brengt

‘Wij zijn innovatief’, ‘wij zijn uniek’, ‘wij verbinden’. Zomaar een aantal veelvoorkomende maar helaas nietszeggende kreten die in ongeveer elke missie en visie voorbijkomen. Als je storytelling toepast in de branding van je merk, dienst of product, vertel je niet wat je doet of wie je bent: je laat zien hoe en waarom je doet wat je doet. Op deze manier krijgen je (potentiële) klanten een veel beter beeld bij je aanbod en kunnen ze jouw aanbod sneller plaatsen in hun eigen situatie.

Een mooi voorbeeld is onderstaande commercial van OHRA. Als eigenaar van een huisdier kun je je direct verplaatsen in deze situatie. De combinatie van humor en realiteit zorgt ervoor dat je aan het denken wordt gezet:

Je kunt langer doen met je content

Storytelling in de vorm van geschreven tekst is niet één artikel of één sterke blog. Storytelling is de combinatie van alle verhalen die je vertelt als bedrijf. Wel geeft één goed verhaal de mogelijkheid om je boodschap op te splitsen in meerdere, korte berichten. Deze korte berichtjes zijn ideaal om bijvoorbeeld te plaatsen op je social media kanalen. In plaats van elke dag opnieuw een nieuw berichtje te bedenken, te schrijven, een mooie afbeelding of video te maken, kun je ook één keer per week tijd besteden aan één goed stuk. De kern van de boodschap vat je samen in meerdere, korte berichtjes die linken naar het volledige verhaal. Zo wordt je boodschap krachtiger, wordt je content beter gespreid, genereer je meerdere keren traffic naar je website en kun je langer doen met één verhaal.

metRenée is gespecialiseerd in storytelling, het maken van verhalen die jouw merk sterker maken. Meer weten?

Neem contact op metRenée